خطر ابتلا به دیابت باعادت به تماشای تلویزیون از کودکی تا بزرگسالی

 16 مارس 2015- تحقیقات جدید نشان می دهد کودکانی که در اغلب ساعات شب به تماشای تلویزیون می پردازند، این عادت را در تمام  طول عمر خود ادامه می دهند. قبل از این دانشمندان ارتباط تماشای طولانی مدت  تلویزیون  را با افزایش خطر ابتلا به دیابت و افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی اعلام کرده بودند.

 دانشمندان دانشگاه کالج لندن(UCL)به ارزیابی اطلاعات 6 هزار فرد بریتانیایی 10 ساله پرداختند، سپس این افراد در سن 42 سالگی  یعنی پس از سه دهه از زندگی  مورد بررسی مجدد قرار گرفتند.

 هدف محققان ارزیابی عادات تماشای تلویزیون و تأثیر آن در دهه های بعدی زندگی بود. هنگامیکه  از این کودکان در سال 1980 در ده سالگی  در مورد سلامت و عادات  تفریحی  آنها مصاحبه به عمل آمد، میزان و زمان تماشای تلویزیون در این افراد به سه درجه: هرگز، گاهی و غالباً ، دسته بندی گردید. این مصاحبه سپس سه دهه ی بعد انجام شد و مشخص گردید 1546 فرد در سن 42 سالگی به تماشای  تلویزیون  به میزان بیش از 3 ساعت در روز می پردازند، 83 درصد از این افراد در گروهی قرار داشتند، که درسن ده سالگی در اغلب ساعات شب به تماشای تلویزیون عادت داشتند.

این افراد در سن  42 سالگی دارای سلامت ضعیف یا متوسطی بودند، همچنین دچار اضافه وزن یا چاقی بودند. چاقی یکی ازعلل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 است، دکتر Hamerاز محققان دانشگاه  UCLدرکنفرانس  تحقیقاتی در16 مارس  2015 اعلام کرد، باید مداخلاتی بمنظور کاهش مدت زمان  تماشای منفعل تلویزیون کودکان و والدین آنها انجام شود.

این تحقیق نشان داد تماشای تلویزیون همراه با سایر عادات مخاطره آمیز نظیر مصرف غذاهای مملو از انرژی و استعمال سیگار می تواند موجب افزایش خطرات  تهدید کننده ی سلامت باشد.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/added-type-2-diabetes-risk-from-tv-habits-as-children-continuing-in-adulthood-91968267.html